Wij geloven in modern en motiverend onderwijs, waarin we recht doen aan verschillen tussen leerlingen. ICT is daarbij een goed hulpmiddel. Vanaf de brugklas werken leerlingen, naast tekstboek en schrift, met een laptop. Leerlingen in hogere leerjaren werken op dit moment nog met een iPad.

Visie – Hulpmiddel voor docent en leerling

Een goede inzet van ICT als onderwijskundig hulpmiddel heeft absoluut meerwaarde. Dat betekent niet dat alles verandert; de docent blijft een centrale rol vervullen in de les. ICT helpt docenten om beter inzicht te krijgen in de individuele vorderingen van leerlingen. Met die informatie kan de docent beter tegemoetkomen aan de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen en zo meer maatwerk bieden. Ook kan met ICT gevarieerd worden met verschillende werkvormen, en kan er gemakkelijk digitaal worden getoetst. Voor leerlingen helpt ICT bij het automatiseren en het maken van huiswerk. Bovendien beschikt de leerling altijd en overal over zijn lesmateriaal.

Motiverend en modern onderwijs

Daarnaast worden leerlingen op het St. Bonifatiuscollege opgeleid in het gebruik van ICT omdat het een steeds belangrijkere rol speelt in de huidige beroepswereld. Als school zien we het als onze taak om aan te sluiten bij de moderne maatschappij. ICT kan op deze manier bijdragen aan een actieve houding bij leerlingen en we geloven dat we hiermee ons onderwijs aantrekkelijker maken en verbeteren. In dat kader zullen de leerlingen in de brugklas lessen mediawijsheid krijgen. Hierin wordt ingegaan op aspecten als: hoe presenteer ik mezelf op internet, risico’s van internetgebruik, het aanleren van zoekvaardigheden en het je afvragen of alles wat je leest waar is. Ook is er aandacht voor het leren werken met OneDrive en tekstverwerkers.

Het beste van beide

Wij streven als school naar de beste combinatie van laptop/iPad en boeken. Uit de evaluatie van de iPad-pilot blijkt dat een boek achter glas geen toegevoegde waarde heeft; een digitale (lees: adaptieve) omgeving wel. We streven daarom naar de ideale combinatie: een tekstboek van papier, een digitale (adaptieve) omgeving (digitaal werkboek) op het device en een schrift voor aantekeningen en andere opdrachten.

Krachtige tools

Op het Boni wordt gebruik gemaakt van Microsoft 365 en Magister. Magister wordt gebruikt voor het rooster, de cijfers en voor toegang tot digitaal lesmateriaal, via ELO Leermiddelen. Leerlingen beschikken over een Microsoft365-account waarmee zij gebruik kunnen maken van de Office-programma’s:

  • Teams: hier vindt de leerling de periodeplanners en lesmaterialen. Daarnaast kan de chat gebruikt worden voor contact met de docent. In Teams kunnen opdrachten worden ingeleverd waarbij gebruik kan worden gemaakt van plagiaatcontrole.
  • Outlook: officiële berichten vanuit school worden verstuurd via Outlook. Leerlingen worden geacht regelmatig hun mail te lezen.
  • Word, Excel en PowerPoint: tekstverwerken, gegevensverwerking, presentaties maken
  • OneDrive: opslag en delen van en samenwerken in documenten.

Magister en Microsoft365 helpen om ICT krachtig in te zetten op onze school. Daarnaast zijn er meerdere digitale tools die een goede aanvulling bieden op ons onderwijs. Docenten worden hierin getraind en “good practice” wordt onderling uitgewisseld.

We zetten de laptop/iPad in waar dat toegevoegde waarde heeft. In de praktijk verwachten wij dat dat neerkomt op 25% van de tijd/lessen.

Vanaf schooljaar 24/25 starten alle 1e klassen met een laptop in de klas. Aan ouders wordt gevraagd om in te tekenen op een gezamenlijk inkoopprogramma via de school of zelf een geschikte laptop aan te schaffen. De aanschaf van een laptop valt onder de vrijwillige ouderbijdrage.

U kunt kiezen uit de volgende opties:

Optie 1

U koopt of huurt een laptop via onze externe leverancier. De school heeft hiervoor een contract afgesloten met Signpost.

Voordelen:

  • Huren of kopen
  • Meteen een vervangende laptop bij reparaties, schade en diefstal
  • Schade- en diefstaldekking met beperkt eigen risico
  • Inclusief vochtwerende beschermhoes
  • Service via school of thuis tijdens vakanties

Om u een beter beeld te geven van het gemak en het gebruik van een laptop van Signpost op het Boni kun je dit filmpje bekijken https://vimeo.com/670153408/d687b697e4.

Mocht u financieel niet in staat zijn een laptop te kopen of te huren, dan kan U-pas misschien helpen. Voor meer informatie zie Veelgestelde vragen | U-pas (Zie Gezinstegoed: Mag ik een computer, laptop of tablet kopen?)

Zodra de bestelmogelijkheid beschikbaar is, ziet u hier de bestelinformatie.

Optie 2

U hebt of koopt zelf een laptop (nieuw of tweedehands) die voldoet aan een aantal minimale specificaties.

  • Schermgrootte: 11,6 inch tot 14 inch; touch kan, maar is niet noodzakelijk
  • Harde schijf: 256GB SSD
  • Processor: minimaal Ryzen 3 7th gen (dit is een basisprocessor voor standaard schoolgebruik)
  • Draadloos netwerkkaart: Kaart met 802.11AC (2,4 en 5Ghz!)
  • Besturingssysteem: Windows 11 (geen Chromebook, Macbook kan wel)

Als u kiest voor optie 2, dan dient u er rekening mee te houden dat u zelf moet zorgen voor eventuele reparaties, verzekering en vervangend toestel voor de duur van de reparatie.

Optie 3

Bent u niet bereid of bent u financieel niet instaat een laptop aan te schaffen voor uw kind, dan stelt de school tijdens schooltijden een laptop beschikbaar.

Belangrijk om te weten:

  • Alle laptops van Signpost worden in de eerste week op school uitgeleverd, mits op tijd besteld. De mentor zorgt samen met de leerlingen voor de installatie van de software en de verbinding met het netwerk. Dat geldt ook voor leerlingen die geen laptop via Signpost kopen.
  • De aankoop van Chromebooks raden we af. Het klopt dat ze in aanschaf goedkoper zijn, maar voor het gebruik op onze school hebben Chromebooks te veel beperkingen. Macbooks kunnen wel meegenomen worden, maar de ondersteuning bij problemen is beperkter omdat docenten zelf Windows gebruiken.
  • U hoeft geen software te kopen. Het hele Officepakket en andere software wordt door de school geleverd.
  • Voor alle overige vragen verwijzen we u graag naar de faq, onderaan deze pagina.

Voor vragen kunt u mailen met: m.buiteman@boni.nl.

Frequently Asked Questions

We merken dat veel kinderen en ouders vragen hebben over het gebruik van BYOD. Daarvoor hebben een FAQ-lijst opgesteld. Wij verzoeken jullie eerst in deze lijst te kijken voordat je/u contact opneemt met onze ICT-afdeling.

1. Hoe zit het met de reparatie van de laptops?

Als u een laptop heeft gekocht via school (Signpost) dan kan uw zoon of dochter de laptop inleveren bij de ICT-afdeling van de school (alleen voor reparaties aan de laptop zelf.). Uw zoon of dochter krijgt meteen een leentoestel mee zodat er verder kan gewerkt worden. De laptop wordt de eerstvolgende werkdag op school gerepareerd. Als de laptop gerepareerd is, kunt u het leentoestel weer omruilen. Heeft u zelf een laptop gekocht dan bent u zelf verantwoordelijk voor de reparatie en een vervangtoestel.

2. Ik heb softwareproblemen.

Heeft uw kind problemen met Wifi, Office of Windows dan verwijzen we in eerste instantie naar punt 4 en punt 7 van deze FAQ. Er is ook de handleiding die uw kind van zijn/haar mentor heeft gekregen in klas 1. Deze kan u ook op de website vinden. Komt u er nog niet uit, dan kan kind langsgaan bij de ICT-afdeling in B215. De medewerkers kunnen uw kind voor overige vragen nog naar de juiste afdelingen verwijzen. Mocht de ICT-afdeling om welke reden dan ook, niet te bereiken zijn, kan uw kind mailen naar servicedesk@boni.nl.

3. Kan ik op een later moment in het schooljaar een laptop bij Signpost kopen?

Dat kan uiteraard altijd, u krijgt van ons de bestelcode van de school. U stuurt hiervoor een mail naar m.buiteman@boni.nl. Houd rekening met een levertijd van 2 tot 3 weken.

4. Mijn iPad moet vervangen worden, kan ik ook een laptop via Signpost regelen?

Jazeker, dat kan. Ook wanneer je in een ander jaar dan de brugklas zit in schooljaar ‘24/’25 en je iPad is kapot, of je stroomt in een hoger jaar in, kun je via Signpost een laptop kopen of huren. Let wel goed op: als je voor huren kiest, denk dan goed na over hoe lang je nog bij ons op school zit. Huur niet langer dan je (verwachte) schooljaren. De komende jaren zullen iPads (voor hogere jaren) en laptops (ingevoerd voor brugklassers vanaf schooljaar ’24/’25) naast elkaar gebruikt worden, totdat alle leerlingen over zijn op laptops.

Wil je een laptop bestellen via Signpost of toch liever een vervangende iPad met korting aanschaffen bij Amac, neem dan contact op met mevrouw Buiteman (m.buiteman@boni.nl)

5. Hoe installeer ik Office? (Word, PowerPoint, Excel…)

De school heeft voor alle leerlingen een licentie op Microsoft 365 (Cloud) aangeschaft. In de eerste week of tweede week van het schooljaar worden alle laptops samen met de leerlingen geïnstalleerd. Mocht u op een later moment Office (opnieuw) moeten installeren, volg dan de stappen hieronder:

  1. Surf naar www.office.com (let op, dit kan alleen via het account van de leerlingen);
  2. Gebruikersnaam: leerlingnummer@student.boni.nl
  3. Wachtwoord: is bekend bij de leerling.
  4. Hiermee komt de leerling op de homepagina van Office365 (via de cloud);
  5. Via de knop Installeren en meer > Microsoft 365-apps installeren kan Office op de laptop geïnstalleerd worden.
  6. Vervolgens drukt u op Office installeren
  7. U ontvangt een download bestand (Office Setup.exe) op uw laptop, waarmee u Office kan installeren.

6. Ik wil een nieuwe laptop kopen. Wat zijn de minimale specificaties? (voor 2024-2025)

  • Schermgrootte: 11,6 inch tot 14 inch; touch kan, maar is niet noodzakelijk
  • Harde schijf: 256GB SSD
  • Processor: minimaal Ryzen 3 7th gen (is een basisprocessor voor standaard schoolgebruik)
  • Draadloos netwerkkaart: Kaart met 802.11AC (2,4 en 5Ghz!)
  • Besturingssysteem: Windows 11 (geen Chromebook, Macbook kan wel)

7. Mijn laptop heeft een ander besturingssysteem. Wat nu?

De school heeft een keuze gemaakt voor Windows 11. Als school adviseren wij daarom geen Chromebook of Linux. Indien u hier wel voor kiest, dient u rekening te houden met eventuele beperkingen van het besturingssysteem en een minimale (of geen) ondersteuning in de klas bij problemen. Docenten gebruiken zelf ook Windows 11 en er wordt niet verwacht dat zij alle andere besturingssystemen ook beheersen. Leerlingen die een Mac gebruiken moeten Chrome (en dus niet Safari) als browser gebruiken i.v.m. het openen van de digitale lesmethodes.

8. Mijn kind kan plots niet meer op Wifi.

Sommige ouders veranderen thuis de standaard netwerkinstellingen (proxy) op de laptop om thuis ook in te kunnen inloggen op Wifi. Wij adviseren u om dit niet te doen omdat uw kind dan geen verbinding meer krijgt met het Wifi netwerk van onze school. Onze ICT-dienst verandert geen (netwerk)instellingen die u zelf heeft gewijzigd op de laptop van uw zoon of dochter.

Wachtwoord vergeten?

Via wachtwoord.boni.nl kan uw kind zelf een nieuw wachtwoord aanmaken. De gebruikersnaam is altijd leerlingnummer@student.boni.nl. Uw kind heeft begin van het schooljaar de instructie van de mentor gekregen zich eenmalig te registreren op het wachtwoordportaal. Als dit niet gebeurd is kan de leerling bij de ICT servicedesk in B215 langs te lopen, zodat de leerling alsnog netjes in het portaal geregistreerd wordt.

Was uw kind al geregistreerd? Dan kan u via de knoppen het wachtwoord wijzigen.

Houd er rekening mee dat dit nieuwe wachtwoord een kleine 10-15 minuten nodig heeft om overal actief te worden.

9. Ik heb een vraag/klacht over het contract of schadeafhandeling van de laptop van Signpost.

Hiervoor dient u rechtstreeks contact op te nemen met Signpost.

T: 010-8917287

E: info@signpost.eu

10. Is mijn laptop verzekerd tegen diefstal? Hoe zit het met schadegevallen?

Als u de laptop heeft gekocht via Signpost dan geldt het volgende: de hardware is gedekt tegen diefstal na sporen van braak of bij geweldpleging. Binnen openbare gebouwen (scholen) geldt alleen een dekking in de lockers in combinatie met sporen van braak. Uitgesloten van dekking is diefstal uit vervoersmiddelen, het onbeheerd achterlaten van spullen en verduistering.

U dient een diefstal bij Signpost te melden tezamen met een proces verbaal van aangifte van de politie.

Heeft u zelf een laptop aangeschaft dan is de laptop meestal verzekerd in uw inboedelverzekering. Opgelet: dit geldt niet als de laptop zich “buiten huis” (lees op school) bevindt. U dient hier een aparte module mee te verzekeren, de zogenaamde buitenhuisdekking. Schade die uw kind toebrengt aan andermans laptop valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering.

Meer informatie over de garantie bij schade vindt u op https://byod-shop.signpost.eu/garantie.

11. Hoe is de financiering van de laptop geregeld?

Het Boni heeft bewust gekozen voor Blended Learning. Dat betekent dat we zowel boeken als een laptop gebruiken in de les. Het Boni betaalt voor uw kind de leerboeken, maar niet de laptop. Sommige scholen hebben ervoor gekozen om de laptop te financieren en alle boeken digitaal aan te leveren. Wij maken deze keuze (nog) niet omdat leerlingen zelf aangeven het prettig te vinden een leerboek ernaast te hebben. Daarnaast zijn we van mening dat leerlingen niet de hele dag op een scherm moeten turen.

Daarom vragen we ouders om zelf voor een geschikte laptop te zorgen. (Vrijwillige ouderbijdrage)

U heeft de volgende opties:

  • De school heeft een contract afgesloten met een externe leverancier (Signpost) waar u tegen een voordelige prijs een nieuwe laptop inclusief verzekering kan kopen of huren.
  • U heeft thuis al een geschikt toestel liggen die voldoet aan de minimale specificaties.
  • U koopt een tweedehands exemplaar (bijv. op Marktplaats) die voldoet aan de minimale specificaties
  • U bent financieel niet in staat om een laptop aan te schaffen. Op deze pagina vindt u een overzicht van aanbieders waar u U-pastegoed kunt verzilveren. Mocht dit niet toereikend zijn, kunt u aanspraak maken op het Boni Solidariteitsfonds. U kunt dan contact opnemen met school door een mail te sturen naar ouderbijdrage@boni.nl.
  • Bent u het principieel niet eens met de financiering/ aanschaf dan verzoeken we u contact op te nemen met onze school en een mail te sturen naar m.buiteman@boni.nl. Wij kijken dan samen met u naar een geschikte oplossing.

12. Hoe vaak wordt de laptop gebruikt?

De laptop wordt ingezet op momenten waar het een echte meerwaarde heeft voor de les. Denk hierbij o.a. aan gepersonaliseerd leren. De laptop wordt dus niet iedere les gebruikt, maar we denken dat dit op ongeveer 25% van de totale lestijd zal uitkomen.